Yazmaya en sevdiğim kadın sanatçı olan Gülşen'le başlamak istiyorum. Baştan uyarayım ben Gülşen'i çok severim, o yüzden bu yazı biraz uzun olabilir :)
İncelememe Önsöz'le başlayacağım çünkü Önsöz bende Gülşen'in miladıdır. 2009 yılının son ayı Aralık'ta çıkan 10 Gülşen şarkısı ve 1 Nazan Öncel cover'ıyla toplam 11 şarkılık Önsöz'le Gülşen Londra'nın O'na yaradığının, baştan aşağı büsbütün değiştiğinin ilk sinyallerini veriyordu sarı platin kısa saçlarıyla karşımızda bir diva gibi dururken. Albüm fotoğrafları Nihat Odabaşı tarafından çekilmiş, imajı Ceyda Balaban tarafından hazırlanmış. Karşımızda güçlü, kendi deyimiyle "tahammülsüz", sitemkar bir Gülşen var. Aynı zamanda Ozan Çolakoğlu da yaramış Gülşen'e; tarif edilemeyecek kadar güzel ve içten sözleriyle buluşan oryantalist bir aranje: Bi An Gel. Klibinde siyah deri kıyafeti ve kafasında kocaman avizevari aksesuarıyla "Gittiğin uzun, uzun uzun yollar seni geri getirmesini de bilsin o zaman." diye başlayıp sevgilisini çağıran Gülşen arada "Gönlünü alıveririm şipşak" diye vaatte bulunmayı da ihmal etmiyor. Klip, şarkı, konsept, imaj; hepsi uyum içinde!
İncelememe Önsöz'le başlayacağım çünkü Önsöz bende Gülşen'in miladıdır. 2009 yılının son ayı Aralık'ta çıkan 10 Gülşen şarkısı ve 1 Nazan Öncel cover'ıyla toplam 11 şarkılık Önsöz'le Gülşen Londra'nın O'na yaradığının, baştan aşağı büsbütün değiştiğinin ilk sinyallerini veriyordu sarı platin kısa saçlarıyla karşımızda bir diva gibi dururken. Albüm fotoğrafları Nihat Odabaşı tarafından çekilmiş, imajı Ceyda Balaban tarafından hazırlanmış. Karşımızda güçlü, kendi deyimiyle "tahammülsüz", sitemkar bir Gülşen var. Aynı zamanda Ozan Çolakoğlu da yaramış Gülşen'e; tarif edilemeyecek kadar güzel ve içten sözleriyle buluşan oryantalist bir aranje: Bi An Gel. Klibinde siyah deri kıyafeti ve kafasında kocaman avizevari aksesuarıyla "Gittiğin uzun, uzun uzun yollar seni geri getirmesini de bilsin o zaman." diye başlayıp sevgilisini çağıran Gülşen arada "Gönlünü alıveririm şipşak" diye vaatte bulunmayı da ihmal etmiyor. Klip, şarkı, konsept, imaj; hepsi uyum içinde!
Gelelim ikinci şarkı ve benim albümdeki favorilerimden biri olan İade'ye; gerçi albümdeki bütün şarkılar favori ya! "Eski ben olsam, ayak sürer, batardım acının ta dibine kadar. Şimdi tahammülsüzüm, tecrübeyle sabit meseleler bunlar. İade, aynen iade!" Bu şarkıda Gülşen'i fazlasıyla "tahammülsüz", öfkeli, deyim yerindeyse "atarlı" görüyoruz. Şarkının sözlerinden bir kesit daha verecek olursak: "Cesaretim aklını zorladı mı? Çalıştın da tarih seni yazmadı mı? Bana söz geçiremedin olmadı mı? Bence bütün sorun bu. İşte senin zorun bu!" biraz önce kullandığım bütün sıfatların nasıl yerinde olduğunu gösterir :) Sanki bu şarkıyı kum torbasının karşısına geçip yazmış gibi! Fazlasıyla biriktirmiş ve sonra patlamış! İade favorilerimden biri çünkü her sinirlendiğimde, her kızdığımda, her üzüldüğümde açıp stres atmak için bire bir! Nasıl klip çekilmedi bu şarkıya hala anlayamıyorum :)
Tamamen Yanılsama; eğer depresyondaysanız sakın dinlemeyin çünkü bu ve albümdeki Bir Taraf Seç ve Hükmen Mağlup şarkıları; kısaca Önsöz'ün slowları sağlam adamı bile hasta edecek türden. O yüzden üçünü bir anlatacağım. Her dinlediğimde hiçbir sorunum olmasa dahi sanki içime bir şey oturuyor, nefes almak zorlaşıyor, Gülşen sağolsun öyle içten yazmış, bestelemiş, söylemiş ki O'nun derdini, o an hissettiklerini hissetmemek mümkün değil! "Tamamen yanılsama, fişini çekmişim kalbimin. Rahat batmış, aranmışım, sövecek sözü varmış dilimin. Hastayım, yaram çok ağır, toplarım bahara kalmadan. En kötü ihtimalle yaza, kalp iyileşmez kırılmadan. Vazgeçtim üzülmekten canımı acıttığında. Küçücük görünür evler yukardan bakıldığında. Ben de uzaktan baktım malum senli konulara. Bi küçüldün gözümde, sen neymişin aslında." Bir Taraf Seç de yine oldukça duygusal bir Gülşen şarkısı. Tıpkı Tamamen Yanılsama gibi içine bir şey oturuyor insanın. Benim anlatmamdansa Gülşen anlatsın: "Kalbim de biliyor, ödünç alınmaz aşk. Neden hep zoru seviyor, neden olanla yetinmez aşk? Gündelik heyecan mıydı söyle, bir anlık bir telaş? Hakkım da değilsin üstelik, kalbinde kanıyor aykırı bir aşk. Bir taraf seç, o ben olayım." Gelelim Hükmen Mağlup'a. Şarkıları hep söz oyunlarıyla dolu olan Gülşen yine kelimenin tam anlamıyla döktürmüş! Özellikle Önsöz ve sonrası dönemde daha bir güzel Gülşen'in şarkı sözleri. "Hükmen mağlup başladı bizde aşk, yıktı kalın duvarları. Çok mahçup oldum gururuma, kendim çağırdım belaları. Kalbimi sende bıraktım, nefesinde, içinde. Hatta kırık dökük, yarım kalmış sözler var dilimde. Olmayacak bir şeydi zaten, sen ayrı, ben senden ayrı. Kimsenin suçu yok, Tanrı bile kabul etmedi duaları. Hiç yaşanmamış süsü versem silip detayları. Öğrenecek elbet yürek, düşüp yeniden ayaklanmayı." Bu üç şarkıdan herhangi birine eşlik ederken siz de gözlerinizi kapatıp kaşlarınızı hafif çatmıyor musunuz? Nasıl klip çekilmedi hala hayret ediyorum. Önsöz gibi bir albüm 4 kliple bırakılmamalıydı bence :)
Ve ardından gelen yine fazlasıyla öfkeli, tahammülsüz bir Gülşen şarkısı, albüme de adını veren: Önsöz! Bu şarkıda Gülşen severse soldan tam gaz gideceğini, silerse de en müsait sağda indireceğini söylüyor :) Günümüz aşklarına da benzemeyeceğini de "Vasat aşklardan geçenleri sarsabilir şiddeti aşkımın!" diyerek peşin peşin haber veriyor. Hemen hemen her şarkısında; ilişkilerinde "uygun adım gidemediğini" söyleyen Gülşen, Önsöz'de de "Bi sakat, belalı, hummalı mı geldim?" diye soruyor. Ve albümün kilit sözü de bu şarkıda geçiyor. Gülşen'in miladının, değişiminin, gücünün, artık "durdurulamayacağının" sinyali: "Daha bunlar ne ki, göreceklerinin yanında anca kalır Önsöz'üm!" Albümün mihenk taşına klip çekilmese olmazdı. Gülşen de öyle yaptı, son derece eğlenceli bir klip çekti ağaçların arasında modern Amazon kadını görünümüyle.
Albümde 5. sırada yer alan, Bi An Gel'den sonra klip çekilen orta ritimli, fazla içten şarkı: Ezberbozan. Şimdilerde yerini Kardan Adam almış ki bana göre çok büyük de gelişme kaydetmiş ama ona da geleceğiz :) Şarkının sözlerinin yine Gülşen'in kaleminden çıktığı belli. Gitarla süslenen şarkıda Gülşen yine sitem ediyor :) Zaten Gülşen Önsöz'de baştan aşağı sitem ediyor :) "Kavuşmak yüzdesi düşük varsayım. Evet hep var olasılık, nedir sanki kar payım? Anlamam küsurattan, düşelim mi bunu da aşktan? Bak yine şaşırdım, düz hesap yapalım. Eldeki mühimmatla, sağ çıkılır mı bu iç savaştan? Bak yine yenildik, teslim olalım. Sen hep tedbirler aldın, ben gözü karaydım. Sen kadere razı dünden, ben ezberbozandım. Çok geç olmakla birlikte sevdiğime pişmanım. Sen boyun eğdiğinle kal, ben isyandayım." Şarkının klibi çok sade ama iddialı. Sapsarı, kısa, dalgalı saçları, koyu renk kaşları, beyaz teni ve kırmızı rujuyla Marilyn Monroe'ya benzetilmekten de oldukça hoşnut olan Gülşen, güllerin arasında; zebra desenli mayosunun içinde şarkısını söylüyordu!
Uyan Da Gidelim! Bana göre albümdeki en güçlü aranje yine Ozan Çolakoğlu tarafından bu şarkıya yapılmış. Gülşen aslında "ayakta uyuyan" sevgilisine sitem ediyor "Anlamıyorlar aşktan burda, uyan da gidelim, kalk!" diye ama bunu son derece eğlenceli, kıpır kıpır, modern bir aranje eşliğinde yapıyor :) "Telli, duvaklı sevdamı alıp geldim dizlerine. Hükümsüzüm al, bundan böyle beni ne yaparsan yap!" yine Gülşen sözleri, oyunları, kelimelerle dans ediyor adeta! Kesinlikle klip çekilmesi gereken bir şarkıydı bence Uyan Da Gidelim.
Arkadaş Kalalım:
Kalanına razı olup yetinir gibi,
Olana da mani olup direnir gibi,
Bence bi sakin olup eskisi gibi,
Arkadaş kalalım.
ve Yukardan Ayarlı:
Hayırlıysa olsun demiştim zaten,
Anlaşıldı durum vaziyeti.
Yukardan ayarlı bu hadiseler,
Kurcalamamalı fazla kaderi.
Atış serbest, kıvırmakta açık ara öndesin,
Satış olmaz gönül işinde, yerden göğe diptesin,
Hamurunda bir arıza varsa giderilsin,
Sen daha önce üzdüklerimin en katı diyetisin.
Modern bir pop şarkısında bağlamanın enfes şekilde kullanılmasıyla takdire şayan bir şarkı Yukardan Ayarlı.
Nazan Öncel cover'ı: Dillere Düşeceğiz. Şarkının yeni haline 10/10 veriyorum! Kıvrak müziği ve Gülşen'in eşsiz sesi ve yorumuyla şarkı yeniden hayat bulmuş. Tek eleştirim albümdeki versiyonla klipteki versiyonun aynı olmaması ve albümdekinin daha hareketli, daha eğlenceli, daha güzel olması. Keşke o versiyon kliplenseydi! Bir de bu şarkı siyah-beyaz değil de daha renkli, daha eğlenceli bir şekilde kliplenebilirdi.
Evet Önsöz analizim burada. Bana göre Gülşen'in tartışmasız en iyi albümüdür. Beni Durdursan Mı'yı bile geride bırakır Önsöz, neden bilmem. Belki sözler daha iğneleyici, daha öfkeli olduğundandır, belki de Gülşen'in o kadar kötü zamanlardan sonra bomba gibi geri dönüşünün göstergesi olduğu için, bir kadının tekrar dimdik ayağa kalkışının öyküsü olduğu içindir, bilmem. Ama Önsöz'ün yeri ayrıdır bende. Keyifli dinlemeler :)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder